nieuws 28 maart 2019

De Rijdende Popschool 
Woensdag 17 april is de afsluiting van de rijdende Popschool. De kinderen van groep 7 zullen dan hun lied presenteren aan de ouders. De afsluiting begint om 11.30 en zal ongeveer 15 minuten duren.

Taha en Tycho over de Rijdende Popschool)
De rijdende popschool is…een soort muziek les. We mochten kiezen  welke instrumenten we wouden. We konden kiezen uit: gitaar, keyboard, drumstel en zingen. Heel veel mensen kozen voor keyboard, maar twee mensen kozen voor gitaar twee mensen kozen voor het drumstel en twee mensen gingen zingen. We gingen het liedje van Davina Michelle duurt te lang zingen. Het ging heel erg goed. Iedereen vond heel erg leuk. De tijd ging zo snel voorbij het voelde als een kwartier, maar in werkelijkheid duurde het één uur!!! (bij het andere groepje is het natuurlijk anders)

Handbal 
De meisjes hebben een mooie derde plek behaald met het handbaltoernooi op 6 maart. 13 maart was het de beurt aan de jongens, zij behaalden een vijfde plek. Gefeliciteerd allemaal! Wij bedanken alle ouders voor hun support!

Voorleeswedstrijd (geschreven door Geertje Kuhl) 
Ik was er als tweede bij de bibliotheek ongeveer om kwart over drie. We moesten tot drie uur wachten tot iedereen er wasIn het begin was ik echt zenuwachtig , maar er waren eerst nog andere kinderen voor me. Toen mama , Collard en juf Annet kwamen dacht ik bij mezelf ¨Nu kan ik laten zien wat ik kan !¨. Ik was aan de beurt ik zei mijn naam , waar ik vandaan kom , school , wat de titel van de boek was en natuurlijk waar de boek over ging. Ik mocht lezen ik las te snel dat kon ik merken , maar ik las gewoon verder.We deden oefeningen / soort van theater. De juffen en meesters moesten zinnen maken. Uiteindelijk kwamen de jurys. Ik heb niet gewonnen , maar ik doe volgend jaar weer mee !

School Handbal
Op 6 maart 2019 hadden we schoolhandbal we moesten tegen 5 andere scholen spelen. Het harm smeenge school handbal team bestond uit de meiden van groep 7&8. We hadden een paar weken nog even wat trainingen gekregen om het spel door te krijgen. Maar 6 maart 2019 was het zover de schoolhandbal wedstrijd ging vandaag beginnen. Om 13:45 werden we uit de klas gehaald door onze coach en moesten we naar de Drenthehal. Uiteindelijk hebben we 2 verloren 2 gewonnen en 1 gelijk gespeeld. We moesten nog even wachten en uiteindelijk mochten we naar de kantine voor de prijs uitreiking. Ze riep  derdes is geworden de harm smeenge school.We waren allemaal heel blij en we kregen een wisselbeker mee naar school die iedereen een dag mee naar huis mocht. En als iedereen hem heeft gehad komt hij op school te staan. Dit was schoolhandbal 6 maart 2019

 

 

—————————————————————————————————————————————————————————————

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Social media en de gevaren van internet
Gastdocent Joan Wolters heeft gastlessen verzorgd over dit onderwerp. Deze gastlessen werden mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van het Centrum voor Jeugd & Gezin Midden-Drenthe. Hiervoor willen we hen hartelijk bedanken voor de uiterst leerzame gastles.

Lievelingsboek
In groep 7 mogen de kinderen hun lievelingsboek promoten. Ze vertellen waar het boek over gaat en daarna zetten we het boek in de trotskast. De andere kinderen van de groep mogen het boek lezen, wanneer ze het een leuk boek vinden. Zo heeft Tycho een Engels boek laten zien en Coen het eerste deel van Harry Potter. Ook proberen we om de kinderen met andere boeken in aanraking te  brengen. De leerkracht leest voor uit een boek en vraagt dan na een poosje, wie het boek verder wil uit lezen.

Talentenklas
De cyclus van de talentenklas is voorbij. Met hulp van ouders hebben de kinderen champignonsoep gemaakt. Daarnaast hebben ze mooie herfstwerkstukjes gemaakt en vormgedichten.

Bezoek Herinneringscentrum Kamp Westerbork
In het kader van de Drentse Cultuuracademie brachten de groepen 7 en 8 een bezoek aan Herinneringscentrum Kamp Westerbork. We werden ontvangen bij het museum, waar we een inleiding en uitleg van het programma kregen. De inleiding ging over de familie Breslauer, de kampfotograaf en zijn gezin. Aan de hand hiervan kregen de leerlingen uitleg over de opdracht op het kampterrein: het maken van foto’s van plekken met een bijzonder verhaal. Per tweetal kregen de kinderen een koffertje met: een plattegrond, informatiekaarten, historische tekeningen en foto’s, een opdrachtenblad en een camera. De groepjes bezochten de verschillende plekken op het kampterrein, lazen de informatie over die plek, bekeken historisch materiaal en beantwoordden de vragen over de betreffende plek. Vervolgens maakte elke leerling foto’s van de betreffende plek. Elk kind heeft in totaal 12 foto’s gemaakt. We hebben inmiddels alle foto’s ontvangen en elk kind mag zijn of haar mooiste foto afdrukken. Na een gezamenlijke afsluiting zijn we weer met de bus naar school gegaan.

Techniekles Wolfsbos (ingezonden door Floor en Ole) 
zonne energie: 
We hadden een auto, 4 draden, een standaard en een zonnepaneel. Eerst moest je de standaard op de auto plaatsen. Daarna moest je de zonnepaneel op het standaard plaatsen. En alle draadjes aan elkaar toevoegen. Als je het goed had gedaan dan kon je de auto buiten laten rijden. Als de auto had gereden moest je weer naar binnen en een puzzel oplossen. 
windenergie:
We hadden een windmolen. Je mocht kiezen tussen drie soorten wieken a, b en c oftewel doorzichtig, blauw en een doorzichtige blauwe. Die moest je in de windmolen plaatsen. Je moest strijden tegen een ander groepje. Je zette hem voor een ventilator en welke het hardst draaide had gewonnen. 
Gemaakt door Floor en Ole